Wednesday, October 26, 2011

Hampir Berhenti...


Haritu aku ditugaskan untuk gantikan sorang ni yang sakit demam campak. Kalo tak, takde maknanya aku dapat naik Jack up Rig, balik-balik hantar aku naik Tender Rig je. Tau la kan aku baru. Tapi waktu aku pergi tu patutnya aku dah resign.

Camni, aku dapat offer keje kampeni construction. Memula aku cam taknak terima, tapi tetiba rasa cam nak pulak. Bukan sebab apa, tapi sebab aku tak enjoy kerja aku sekarang. Aku pergi interview tu pun saje je la nak test market dan cuba-cuba time career fair. Bila aku dapat keje tu dengan satu interview je, aku pun rasa cam best. Dan terus aku print resign letter dan pergi ke opis untuk hantar. Tapi hari aku hantar tu dorang dah tipon pagi tu kata ada job. Kat opis pulak ada akak ni nasihat aku jangan resign dulu, tunggu offer letter. Aku pun menurut kata beliau.

Dan bila offer letter dah diemelkan oleh aku, aku rasa cam tak best pulak keje kampeni construction ni. Terus aku decline melalui emel. Tapi aku masih lagi mencari kerja lain. Sebelum aku turun dari Jack Up ni haritu, ada je 2-3 orang cakap kerja ni tak sesuai dengan aku dan rugi kalo aku wat keje camni dengan kelulusan aku. Ye, itu yang dah lama bermain kat fikiran aku. Dan seperti biasa, aku dihantar lagi ke Tender Rig minggu ni walopun banyak lagi project atas Semi-sub ataupun Jack Up dan dengan ayat yang aku dah bosan dengar seperti "takde orang", "nak pakai orang", "tak cukup orang" dan lain-lain. Tak perlu tanya kampeni apa dan ada kosong ke tak sebab dorang tak amik orang dah pun. Takpe, dah tau pekerja tak ramai amik lak project banyak-banyak. Biar pekerja yang sikit ni sakit asalkan kampeni untung. Mereka gembira. Aku? Padan muka.

10 comments:

  1. samalah kita bro..aku pun mencari gak kerja baru yang leh mencabar minda..kompeni skang x berapa nak memanfaatkan otak aku lah

    ReplyDelete
  2. kita usaha sama-sama bro.ada rezeki,ada la nanti :)

    ReplyDelete
  3. salamm.hang ngn sekomi ek? :D

    ReplyDelete
  4. tidak :)
    dan tak boleh beritahu untuk menjaga hati beberapa pihak,maaf :)

    ReplyDelete
  5. best x keje offshore? was just wondering, camane prasaan duduk kat tengah2 laut ye?

    ReplyDelete
  6. best sebenarnye.makan free,kawan baru,katil takyah kemas.yang jadi tak best kalo keje kita wat tu tak best dan asyik ke laut je sampai cuti kat darat pun tak sampai seminggu (T_T)

    ReplyDelete
  7. so byk best ke x best?btw, if i'm not mistaken, offshore ni, 3 minggu laut, 2 minggu cuti kan?

    ReplyDelete
  8. tu la,bergantung kepada kerja,diri kita dan kampeni kita la.kiranya takde jawapan fix samada best ke tak.
    wrong,waktu ke laut tu berbeza ikut kampeni.biasanya service kampeni 4 minggu laut,pastu dok umah tak sampai seminggu.kalo client,fix 2 minggu or 4 minggu on off.

    ReplyDelete
  9. Sebelah tue macam east piatu jer bro...

    ReplyDelete