Wednesday, July 15, 2009

Kerjaya Baru : bomba



Akhirnya tercapai juga cita-cita nak jadi bomba walaupun tak pernah bercita-cita langsung sebenarnye. Apa pun pekerjaan, asalkan yang penting ialah halal. Walaupun aku merapik macam-macam, aku tetap bukan bomba. Ni nak cerita kitorang pegi latihan bomba selama 4 hari kat Balai Bomba Taman Desa, Petaling Jaya. Ramai lak kan yang kene tipu hidup-hidup bila aku letak gambar bomba aku ni kat pesbuk. Aku pun melayan. Orang tanya aku keje bomba ke , aku pun mengiyakan je. Hehe,lawak la korang ni. Err… ke aku yang lawak.
Macam aku cite, latihan ni kat Petaling Jaya. Aku malas sebenarnye nak pegi area-area situ, dapat-dapat lak kat Jalan Klang Lama. Lagi la aku pasrah nak ke sana. Bukan pasal jauh, tapi aku just taknak ke sana. Hehe,ngada-ngada lak aku.
Latihan dia memula dalam kelas, ada aircond bagai. Time tu leh la kan lelap-lelap mata ni kejap ke. Hari kedua & ketiga ialah kat luar, praktikal. Ada tu kene masuk terowong yang gelap gila babas sampai kitorang pun dok terbabas. Masuk terowong tu secara 4 orang sekumpulan yang kat dalam teromong tu ada halangan & belok-belok. Masa tu dah kene pakai uniform bomba lengkap. Ada tu kene masuk lubang kecik gelap secara berdua yang kat dalam lubang tu just samada kene merangkak atau meniarap je. Siap dorang bagi heater kat dalam tu, bagi asap, ada pintu kene bukak & audio budak-budak menjerit.
Yang paling best bila kitorang kene padam api betul-betul kat dalam rumah latihan. Aku orang ke-4 dalam pasukan aku,maknanye aku la penutup yang padamkan api. Rasa kacak je bila padamkan api. Punye la bajet aku ni power dapat padamkan api. Rupe-rupenye ada suis on off sume api kat dalam umah tu,ceh. Keje bomba bukannye mudah. Sekarang setiap kali berita kuar pasal bomba, tak pasal-pasal aku excited lak. Hehe.
Ni saje tepek gambar takde kaitan. Laptop opis aku dapat bateri baru. Tau la kan Made in China tapi takyah la sampai tulisan tu pun dah cukup menakutkan aku. “Made in Chian”, hehe.

5 comments:

  1. hihi..best woo dpt pengalaman camtuhh

    ReplyDelete
  2. cik enyhearts: uniform tu tak lari dari bau macam stokin budak sekolah,hoho.

    cik ieja: hai,hehe.jangan membuat pembakaran terbuka.jiran kamu sekarang da jadi bomba :)

    hafidz: best gak la.harap2 beguna la kan kalo dapat pegi offshore ke.hehe,macam la company aku nak anto.

    ReplyDelete
  3. jiran kamu pencinta alam sekitar... lalalaalaa...

    ReplyDelete