Friday, January 22, 2010

Catatan Hidup: Perginya Abah Selamanya

Malam tu kat kapal aku telefon Ateh aku tanya keadaan Abah. "Abah dah ok dah,dah boleh bercakap sume. Ko jangan risau la. Lagipun kitorang semua ada kat sini", kata Ateh.

Dorang cakap bende yang betul, Abah dah ok & siap bleh bergurau dengan anak-anak buah dia yang dah besar tu datang melawat. Doktor pun dah cabut saluran air yang disambungkan kat badan, siap cakap boleh keluar hospital selasa ni (3 hari lagi). Lagipun semua orang lega coz X-ray, badan & kandungan gula semua ok kata doktor. Kirenya takde ape yang sakit la lagi. Aku da cakap kat kawan aku, kalo condition ayah aku ok malam tu aku kuar dengan dorang kat Songkhla. Tapi aku stay gak kat kapal, rasa tak sedap ati.

Lepas tengok Chelsea vs Sunderland kat kapal malam tu, aku terus masuk tidur walaupun takde mood. Tapi terlelap jugak. Alarm henset aku tiba-tiba berbunyi, tapi lagu dia macam ringtone aku lak. Aku yang mamai terus offkan alarm tu. Lagi sejam alarm henset aku bunyi lagi,pehal lak lagu ringtone kuar. Sambil tangan nak offkan 'alarm' tu, aku tertekan loudspeaker & terdengar suara Angah "Jo, Abah dah meninggal". Eh, apa ni. Ngarut semua ni. Tapi aku check sms, Ateh ada bagi sms yang ringkas tapi pedih bagi aku "Salam.Tajul,abah dah meninggal". Aku terus turun katil cari telefon kapal ni & call Angah. Waktu tu dah pukul 4am, baru aku tau Abah dah tak ada. Terkejut tapi aku tak boleh wat apa. Selepas bagitau Kapten untuk mintak balik, aku turun ke surau & baca Yassin. Aku baca Yassin tah berapa kali sampai masuk Subuh. Lepas solat, aku mandi & sambung lagi baca Yassin. Air mata ada sikit, tapi tak menitis.

Pagi tu Kapten cakap agen yang nak bawak aku keluar dari Thai ni akan sampai pukul 9am. Aku tak boleh keluar sesuka hati, agen akan uruskan segala dokumen & passport. Sementara tunggu agen sampai, aku keluar dari kapal untuk amik udara segar. Setapak demi setapak aku berjalan, semakin banyak juga air mata aku tiba-tiba menitis. Aku pegi ke hujung port tu dalam 150 meter dari kapal aku & menangis pagi tu. Semua kenangan keluar. Pagi yang cantik kat port kali ni sangat wat aku sedih.

Aku naik kapal untuk kemaskan barang. Tiket flight dari Kedah ke KLIA pukul 3.20pm, memang tak sempat nak sampai kampung untuk pengebumian yang dirancang sebelum Zohor. Aku tak boleh naik flight dari Thai terus ke KLIA, nanti akan ada masalah imigresen. Dari Songkhla ke Alor Star, aku dibawa naik kereta. Tah apa yang agent tu nak cerita, aku tak boleh nak tumpu hal-hal yang takda kaitan dengan aku sekarang. Sepanjang perjalanan aku baca Al-Fatihah sambil menyesal.

Dipendekkan cerita, aku sampai ke kampung aku lewat malam tu, terima kasih kat saudara-saudara aku yang jemput aku kat KLIA. Semua orang dah tidur malam tu, letih seharian tak tidur dan semua bende yang dorang tempuh seharian ni. Lagipun malam tu dah start tahlil pertama. Mak & abang tak tidur lagi, tunggu aku. Sambil menangis, mak peluk aku “Dik, abah dah tak ada”. Aku kene tabah dalam keadaan macam ni.
Tapi selepas Abah menghembuskan nafas terakhir, banyak cerita yang aku dengar buat aku gembira. Jenazah sampai pukul 6.30am dari KL, mudah dapat van jenazah. Sangat ramai yang datang menziarah, seperti kenduri kawin. Sangat ramai yang solat jenazah. Ramai yang nampak jenazah seperti tersenyum. Bak kata abang aku, cam abah selalu senyum kalo tengok Hindustan tu, takpun cam ada orang geletek dia. Kulit Abah selepas dimandikan pun cerah sedikit dari kulit asal. Majlis pengebumian pun berjalan dengan lancar. Aku hanya dapat datang pada keesokkan harinya, doakan Abah bahagia di sana. Sokongan dari ramai pihak memang aku perlukan ketika itu. Time ni baru tau siapa sedara & kawan sebenar. Takpe la kalo dorang dah tak kisah sangat dengan aku. Ada yang dulu baik dengan aku pun takde support aku time-time kritikal camni. Some are good frens, some are just a piece of shit.

Tak dinafikan aku masih dalam keadaan terkejut lagi. Aku rasa semua ni mimpi, semua ni penipuan. Tengok pakaian Abah yang ada kat rumah ni pun dah wat aku sedih. Nak simpan peluru senapang dalam almari dia pun wat aku menitis air mata. Aku tak sekuat mana. Tapi sebagai anak lelaki, aku ada tanggungjawab untuk keluarga ni. Walopun kehidupan selepas ni akan berubah, aku harap aku boleh teruskan hidup ni dengan gembira. Abah, maafkan sebab tak dapat ada dari waktu sakit, hembus nafas terakhir dan ke kubur.
Al-Fatihah.

1. Alhamdulillah...segalanye berjln dgn lancar..:)

kuatkn IMAN, tabahkn HATI utk melalui hari2 mndtg

sekian~

2. salam..
    jd sdey bila baca T_T
    sy jd teringat ayah..
    last sy jumpa dia sebelum dia kena transfer hospital
    mlm last ceta2 ngan dia
    dia suh urut tgn dia
    sy sgt rapat ngn ayah
    kira anak kesayanganlah
    masa tu dia ckp
    'belajar baik2 jaga mak'
    xperasan sgt sbb masa tu pun tgh exam
    jadi ingat ayah suh blajar tuk exam
    lepas tu dia koma
    4hari lepas tu
    dia dh meninggal..
    lgsg x pnh minta maaf ke ape..
    terasa nk sgt gtau ayah
    sy syg sgt2 kat dia..

sori..mcm entri pla komen ni

3. Al fatihan buat si mati..semoga roh dicucuri rahmat.. sabar bnyk2..salah takziah dari aku..

4. bojan: thanks bro

anon5050: alhamdulillah, mekasih.

fya zainal: saya pun tak sempat mintak maaf.kita sama2 tabah ok :)

hafizd: mekasih bro.

5. salam takziah bro..kuat kn semangat k..=]

6. sedih bila dengar berita abah bro meninggal. cara tulisan bro pun buat rasa sedih je. apa pun, sabarkan hati k. kuatkan semangat, jangan putus doa untuk arwah abah sebab doa mu takkan putus..

7. a.tajul, semoga tabah dan cekal menghadapi dugaan ini..takde siapa yg boleh mengganti kehilangan arwah..berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul...ape ape pun, kuatkan hati dan semangat buat mereka yang masih hidup...diorang perlukan a.tajul.. :)

8. mekasih hidayah & mimi.belajar elok2 ek :)

9. haii... terjumpa blog nih time tgh google psl kursus H2S...

so sad bca crita awk... dah la sy pn tgh jauh dr fmily... trus rase rndu ngn dorg...

al-fatihah utk ayah awk...

10. salam bro,
    salam takziah..
    ape2 pom tabah hadapi dugaan sekarang dan mendatang...semoga roh nye dicucuri rahmat..
    amin..
    sedih baca ayat bro tulis..

11. thanks cik pink n hanif,take care family korang.

12. Al-fatihah...
    Nak gugur air mata baca entri ni, teringat arwah abah saya...

Anyway, salam singgah...^_^

13. AL-fatihah,kita doakan untuk mereka yang berada di sana.