Saturday, January 16, 2010

Diri yang Sombong & Keluarga


Kita kerja, kita bergembira, kita keluarkan duit, kita enjoy.
Aku pun camtu, sama macam semua orang
Aku ingatkan aku pentingkan diri sendiri
Tapi bila tiba-tiba ada masalah keluarga,aku jadi lain
Bila ayah tiba-tiba sakit 4 hari lepas & masuk hospital, aku hilang semua mood
Setelah dilaporkan stabil,aku lega. Mood pun datang balik.
Segala duit yang aku ada (walaupun tak banyak mana) dah aku set untuk spend untuk keluarga
Segala perancangan nak membazir & membeli bende-benda mahal aku abaikan
Sekurang-kurangnya aku sedar aku tak pentingkan diri sendiri
Tengah hari tadi waktu call adik –beradik,tiba-tiba dia tak boleh keluarkan suara
Hari-hari sebelum ni boleh
Petang tadi bila telefon, dorang kata dah stabil & jangan risau
Walaupun keadaan ayah dah stabil & boleh bercakap,aku masih tak senang hati
Lebih-lebih lagi bila aku kat tempat yang agak jauh
Walaupun kapal dah ada kat port, aku tak terasa nak enjoy macam hari-hari sebelum
Biarpun ada kegembiraan kat luar tu yang menunggu, aku dah tak lalu

Dalam diam-diam, lepas solat aku duduk lama kat surau berseorangan
Kitab suci yang jarang aku baca waktu kerja kat offshore ni aku pegang semula, selak & baca.
Harap keadaan pulih macam dulu.


* abah menghembuskan nafas terakhir pada 2.45am pagi itu

5 comments:

  1. semoga tabah n your dad will bck to normal soon..

    at lease once in 2 day baca ler quran tuh...pesanan untuk diri sendirik gak...huhu..

    ReplyDelete
  2. inche Tajul~salam takziah

    Semoga Bertabah ye!

    sekian~

    ReplyDelete
  3. Whatever it takes...family come 1st...
    Allah ambil sbb dia syang.... dia ambil ape yg die dah pinjam kan.... sbb itu hak DIA.... dont regret dengan ape2 yg Allah da tentukan.... Berbakti pada yg masih ade.. sblum pinjaman tu di tarik semula...
    Insyaallah Allah dengar ape yg kamu minta... selagi kita x lupa dengan NYA....

    ReplyDelete
  4. tenang2kan hati..lapng2kan dada..
    sabar kalau diuji,syukur kalau diberi
    `
    `
    `
    `
    “ Jika kamu menolong agama Allah, nescaya Allah akan menolong kamu.”

    ReplyDelete
  5. thanks semua ^_^
    ayah saya meninggal dunia dan telah selamat dikebumikan.
    al-fatihah.

    ReplyDelete