Wednesday, January 4, 2012

Menghargai dan Dihargai



Menang hadiah ke? Dapat kereta ke? Memang tak la kan. Ni cuma dapat hadiah mingguan kad terbaik je hasil dari hantar stopcard/hazard card time kat offshore. Mende alah ni lak memang wajib nak kene hantar hari – hari. Apa tu stop card?

Stop card atau hazard card ni ialah kad yang kita kene tulis dan hantar setiap hari dimana kad ni gunanya untuk menegur kesalahan atau bahaya yang kita nampak atau jumpa sewaktu bekerja. Nak buat luar waktu bekerja pun boleh gak tapi takleh la selalu. Sambil kene tulis bahaya yang kita Nampak, kita pun kene tulis gak apa tindakan kita atau cadangan kita untuk hindarkan perkara bahaya tu. Eh, korang paham ke? Belasah je la. Kat rig petronas mende ni wajib tapi cam gitu-gitu je la. Kalo kat Exxon ni sakit sikit la, dorang memang paksa buat. So jangan la marah kalo orang tipu dan main tulis je pape.


Tapi sekurang-kurangnya kat rig ni dapat la jugak sumbangan. Aku 2 trip naik, 2 kali gak la Berjaya. Ada la satu tu dapat t-shirt, satu lagi tu dapat bekas air panas tu. Pastu dorang tampal la gambar pemenang minggu tu selama seminggu. Sekurang-kurangnya ada la gak kan penghargaan, dapat gak la sesuatu. Tapi sebenarnya sebaik-baik penghargaan yang aku dapat ialah orang sekeliling yang macam saudara dan keluarga. Dorang cam tanya “ eh, tak balik lagi?”, “dah makan ke belum?”, “kesian ko yek kene dengan kampeni”, dll. Bagi aku, itu dah cukup menggembirakan aku.

Kampeni aku hargai aku tak? Mereka menghargai masa yang aku korbankan sampai kurang masa untuk diri sendiri, hargai degree aku yang dibuat cam tak nampak, hargai aku yang baru dan masih junior lagi dan tak kuat melawan, hargai aku duduk terlebih hari sampai “lupa” soh aku balik darat, hargai aku dengan kata aku dok darat lama-lama (ini pun isu ke?)

Jadi adakah kampeni aku menghargai aku? Er...nak log out dulu.



* penghargaan yang terbaik ialah dari Tuhan

1 comment: