Sunday, January 15, 2012

Nasihat Pemandu Teksi



Ketika aku aktif bekerja, pasti aku akan naik teksi nak bergerak dari airport ke hotel, dan hotel ke airport balik. Bergantung kepada jenis pemandu teksi, kadang-kadang banyak pulak dia bercakap dan berborak. Aku pun layan je lah. Dapat yang jenis senyap je tak suke bersembang, memang dengar bunyi cengkerik je la dalam teksi tu. Tapi antara trip-trip akhir tahun lepas, ada beberapa isi perbualan yang aku ambil kira.

Masa dari airport nak ke hotel di Kemaman, ada abang yang drive teksi ni rajin pulak bercerita macam-macam. Mostly pasal politik la. Camtu gak dengan pakcik yang hantar aku dari hotel nak ke Helibase, cerita campur aduk tapi mostly pasal agama. Tapi bila aku cerita sikit pasal masalah kerja ni, ungkapan dan kata-kata dorang membuat aku berfikir.

“Kenapa nak perlu takut? Rezeki tu Allah tentukan. Manusia ni bukannya penentu memberi rezeki, Allah yang tentukan”. Dan ada juga yang bercakap, “Kadang-kadang manusia ni nak rezeki banyak, dia dapat banyak duit. Tapi nikmat duit banyak tu dia tak dapat sebab dia takda masa nak guna duit tu, asyik bekerja je. Masa untuk diri sendiri pun tak ada.” Setelah mendengar kata-kata ni, aku terfikir adakah selama ni aku tak yakin kepada rezeki dan ketentuan tuhan? Memang kita perlu berusaha dan berdoa, tapi rezeki dan segala nikmat kurnia adalah dari tuhan. Dengan perancangan kewangan yang baik, pengumpulan wang yang awal dan tindakan susulan untuk mencari semula wang, maka rasanya tiada masalah untuk seseorang itu untuk mengambil keputusan untuk berhenti kerja tanpa mendapat tawaran kerja lain.

Eh, berhenti kerja?

.

9 comments:

  1. bro.. aku tengok ko nie cam dalam dilemma pasal kerja jer dari awal samapi la skang.. hahha

    ReplyDelete
  2. manusia,tak pernah lari dari masalah :p
    lain orang,lain dilema.so,maybe memang ada probs kot.hehe.

    ReplyDelete
  3. dah ko yg kejar masalah tue, mmg la dapat masalah.. :P
    anggap benda tue cabaran suda.
    sekurang2nye ko ada gak la kerja..dr mereka2 yg mnanam anggur kt lua sana tue.

    ReplyDelete
  4. tapi kalo probs tu datang dari manusia2 lain yang mempunyai perangai kurang baik,aku rasa tu bukan aku yang kejar dorang tu.its nit really about the jobs actually,but bout the people. :p
    yup,betul.sekurang2nya aku ada kerja,tapi kalo dorang yang ada kerja cam aku ni pun tak tau camne dorang handle...

    ReplyDelete
  5. haha. ok2. paham.
    aku rasa cm nk masuk offshore. penat la duduk kat darat nie.. :P tp nak wat cane, graduate dip. dr politeknik jerk.

    ReplyDelete
  6. alaa....ramai je diploma & sijil yang keje laut,yang takde sume tu pun ramai.pastu dorang sebab rajin n start dari bawah,ada yang dah ada jawatan best2.

    ReplyDelete
  7. masalahnye, tyme g intivew,ddowang tngk exprnce gak..
    cam aku nie, da lari abis da nie.. da 2tahun keja sales exec marketing.. boleh jer aku mula dr bawah, tp dowang nk ke amik aku. kalo ada cabel2 bawah laut yg besar2, atau kabel2 reput, tolong2 la.. :P haha

    ReplyDelete
  8. takpe,bro.experience tu leh kencing dorang skit.hehe.toksah guna cabel,masuk dengan jujur baru puas hati.nanti ada la rezeki tu.

    ReplyDelete