Tuesday, December 18, 2012

Last Trip to Offshore?


Akhirnya aku ke laut juga dengan kampeni yang aku keje ni. Pegi pun tak lama, ada la dalam 4 ke 5 hari camtu. Kerja dia pun tak la susah mane aku rase. Lagipun pergi dengan senior yang tahu banyak hal. Tapi trip ni mungkin yang kali terakhir aku ke laut. Eh, aku keje opis je ke lepas ni? Hehe.
Kali ni pegi platform kepunyaan Talisman, so kene la naik dari Kota Bharu. Papehal pun, naik flight dulu pastu tido sana satu malam dan keesokkan harinya baru la naik chopper. Aku ni jarang keje atas production platform. Biasanya aku keje atas drilling rig. Jadi bila aku duduk je sini, cam ada beza jugak la dorang ni. Daripada budaya kerja, orang sekeliling sampai la waktu makan.hihi.
Tempat ni ada 2 living quarter, iaitu tempat tinggal. So aku kene stay kat tempat tinggal yang jauh daripada office orang-orang penting dan juga tempat menunggu bot. Dari bilik aku nak ke opis-opis sume tu aku kene harung 2 bridge. Lagipun pagi-pagi nak kene tunggu bot sebab keje kat satellite platform. Gigih dorang yang memang hari-hari keje kat satellite platform. Pagi-pagi naik bot, petang-petang pulak balik, tiap-tiap hari lak tu. Kalo aku, dah memang tinggal tulang la kot muntah naik bot terhuyung-hayang. Leh la dorang merasa sup tulang nanti.
So bila keje setel je, boleh la balik darat. Dan di sini lah penentuannya. Aku dah membuat keputusan dan ini ialah trip offshore aku yang terakhir dengan kampeni ni. Aku dapat keje lain,yay! Pada hari aku nak berangkat offshore tu la baru aku dapat offer kampeni XXXX ni. Gigih aku pegi cari CC kat KL Sentral tu untuk print, sain, scan dan emel balik offer letter dorang. Aku kene buat cepat coz aku diberi masa 3 hari je untuk respon yang aku ni bersetuju. Kalo takde respon, akan dikira takmau join. Detail pasal kampeni XXXX ni aku takleh nak gtau. Yela, nanti susah lak aku nak bercerite pape kat blog ni. Yang aku leh gtau dia bukan kampeni local. So untuk resign, aku kene bagi notis satu minggu dimana semuanya berjalan lancar. Cuma yang aku tak pasti ialah, bape lama aku akan stay kat kampeni XXXX ni nanti…

29 comments:

  1. gudluk bro. its good to pursue what you want eventhough byk tukar2 kerja huhu

    ReplyDelete
  2. huhu.hopefully kali ni lame sikit.target akhir nak join client,nak setel down :)

    ReplyDelete
  3. bro ni aku tgk murah rezeki..bnyk kali tukar keje..
    ape rahsia senang dpt keje ni?? xnak share ke?

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah,ada rezeki tuhan bagi :)
    cuma usaha nak cari keje tu kene tingkatkan sikit.jangan bergantung pada jobstreet n the star je.gugel nama2 kampeni or just gugel keyword2 yang kita tak penah try sebelum ni.tapi doa dan hubungan dengan tuhan dan parents pun kene jaga :)

    ReplyDelete
  5. tukar again??wahh...awk lg hebat dr saya...heheh!!

    ehem2...target nk settle down with client ya??jauh lg tu..if I were u..at least once da reach 30++ br join client..masa tu br la best cuz u hv wide experiences suda..

    They said, in oil n gas...u only learn more with contractor kan...hee~

    ReplyDelete
  6. bro sgt hensem...aik kene mengena ke..heheheh..untung jadi cam bro..murah rezeki..

    ReplyDelete
  7. hehe.Alhamdulillah bro,ada rezeki sikit tahun ni :)

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum..saya bru habis dip electronic dri poli..
    saya minat nk keje offshore..instrument technican ke,electrician..atau ape2 yg ley sangkut dgn diploma ni..mne2 position pon boleh..sanggup sgt..
    cume skrg terkial2 kt mane lagi nk drop resume..
    harini baru jumpe blog ni,syukur sgt kt Tuan empunya bumi ni..ade mcm mane nk apply keje freelance,dgr dri org..cume xtau secara detail lagi ..same ade saya ni layak ker? kt mane lubang? minta tolong sgt2...20 hri bulan saya buat boset..msih lgi xde sumber...sy mmg ada comittment keje yg sggt tinggi...

    ReplyDelete
  9. salam.
    freelance rasenye takleh buat kalo takde experience.sebab kalo takde experience,apa yang nak di"freelance"kan.
    buat masa sekarang, tak sure lagi mana ada nak pakai tapi banyak je lepasan dip poli yang diambil bekerja.
    penah juga jumpa lepasan dip poli yang dulu kerja sebagai catering crew sebagai handyman,tapi dah kerja dengan Kejuruteraan Samudra Timur ke offshore.
    so apply je la mane2 kampeni dulu yek walopun dorang kata takde opening.

    ReplyDelete
  10. cik tihah: alhamdulillah, dapat keje lain.hehe.tapi kalo dapat masuk cepat client pun,pe salahnye.hihi :p

    ReplyDelete
  11. Salam bro,

    Thanks bebanyak atas info bro kat blog ni. Nak tanya, biasanya position apa yang memerlukan deg. mech. background kat drilling rig?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam,

      yang memang memerlukan degree in mech tu tak sure la ape.tapi nak gtau yang ada degree mech ni ada yang keje jadi mwd pun ada, mud engineer pun ada, solid control pun ada, cementer pun ada.ni sume kat drilling rig.

      Delete
    2. Thanks komen bro, terharu rasa.hehe oh...nak terus pegang job tu rasanya payah bro ngan result yang ada. lagipun sekarang skop buat static equipment, design pulak tu. Bro rasa first step saya kene buat apa tuk become one the above position? start dari bawah pun ok. xtahan dah ngadap pc hari2..

      thanks bro..

      Delete
    3. rileks la,bro.aku pun result bukan power pun.dapat bawah 3.0 je dulu.hehe1st step ialah cari mane2 kampeni oil n gas dan hantar je resume walaupun dorang cakap takde kosong.nanti kalo dah dapat mane2 keje pegi offshore,leh apply position kat kampeni lain lagi.jangan lupa gak berdoa.yang position atas2 tu biasanye asalkan ade pengalaman pegi offshore kejap pun dah ok.cuma time interview,kene sembang lebat sikit la.hihi.

      Delete
  12. best la bro cepat reply, xmcm blog lain..hehe tula sekapal la result kita.haha kebanyakan nya saya dah buat, dah apply direct ke kompeni tapi mostly by email. doa pun dah, mungkin belom ada rezeki lagi. maksud bro apply mane2 oil gas co. walaupun supplier or minor servis asalkan dapat g offshore?saya takut nti skop masa kat supplier or servis tak related ngan job y kita nak. tpi skop sekarang lagi menyimpang kot.haha bro rase macam mane?

    thanks nasihat bro..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekarang dok umah standby tunggu job memang le cepat reply,hihi.cuba dah kene pegi job,tah sebulan dua baru reply.
      apply je,lari tak lari tu tolak tepi dulu.asal dapat pegi offshore,dah boleh cantikkan resume n sembang lebat kalo dapat teview.1st job aku kat offshore takde kaitan dengan 2nd job,dan yang 2nd takde kaitan dengan 3rd job.sume coz cakap pegi offshore n wat keje berat.cuma kampeni sekarang (4th) je wat cam 2nd job dulu,tu pun coz dia nak experience menda tu.

      Delete
  13. oh..kalau duk standby bro makan gaji basic je la kan? yeke bro..xtahu pulak macam tu caranya..kene tukar mindset ni, ikut cara bro.baru cara.haha sementara bro duk rumah ni kalau xda buat apa2, nak mintak tolomg review resume saya boleh? komen pe yang patut bagi improve sikit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup,makan basic.
      owh,tu takleh bro.hehe.tak pandai la tengok resume ni.maap yek.hehe.kalo bab resume ni cuba try tanya blogger yang guna nama namasayatihah,cuba gugel blog dia.pastu mintak dia review.dia ni HR kot rasenye.tak sure kampeni ape.

      Delete
    2. Penah baca bro blog ciktihah dari mula tapi tak hardcore macam bro, dia banyak cite pasal life dari kerja. saya baca and agak2 macam skop kerja dia buat engineering.. xpe bro saya cari source lain, xda hal bro. dapat nasihat bro pun dah kire best. tq bro..teruskan usaha murni anda.haha

      Delete
  14. best la baca blog bro. tgh jalan2 kt google, terjumpa plk blog bro ni. keep it up dgn post2 menarik dan tahniah! :)

    ReplyDelete
  15. salam bro, menarik baca blog neh. banyak info sy dapat.

    cuma saya nak tanya sket, kalo fresh grad degree in mechanical. position apa yang boleh apply in offshore?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam
      thanks bro.
      sejujurnya apa-apa position pun boleh,selain takda tulis electrical, instrumentation dengan process engineer.tapi keje2 yang libatkan fizikal biasanya tak tgk sangat degree apa,tapi kadang2 ada advantage mechanical ni coz banyak benda yang guna mekanikal punya application.

      Delete
  16. salam

    bro, aku baru je kerja ke offshore 2 bln lps. so aku agree dgn ko yg kt offshore peluang tu sgt luas and pengalaman tu yg byk employer tgk. hehe. btw, b4 ni kt rig ko keje sbg ape?
    lg satu, company kejuruteraan samudra timur tu buat kerja apa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam.

      wah,bagus la tu.nanti kalo ada pape experience or vacancy,leh la share kat blog aku yang non-profit ni.hihi.yang aku keje ape tu takleh gtau,nanti kantoi aku keje mane.haha.
      KST ni kat drilling rig dorang punya job untuk tubular handling,pasang dan ikat casing/tubular tu guna power tong.aku tak pasti sangat secara detail.

      Delete