Wednesday, June 12, 2013

Oil & Gas Asia (OGA) 2013


Cam biasa OGA datang lagi. Acara yang berlangsung setiap 2 tahun sekali ni berlangsung di KLCC dan disertai oleh banyak syarikat minyak dan gas terutama dari Malaysia dan juga dari luar negara untuk mempamerkan teknologi, peralatan dan perkhidmatan yang disediakan oleh mereka. Apa yang best?
Anyway, ini adalah OGA aku yang ke-3 sejak aku mula bekerja. Setiap kali OGA berlangsung, aku akan bekerja pada kampeni yang berlainan. Yela, asyik tukar kerja. Hihi. Koleksi kad nama OGA pun tah kenapa aku masih simpan lagi. Tapi kali ni aku dah buang sume.
Kali ni taktau la nak kata, rasa cam meriah gak. Tapi rasanya ada beberapa kampeni yang takde. Dulu atleast ada gak Shell dengan Gazprom bukak booth pameran walopun just letak pasal kereta eco-car ataupun letak model yang tak bape nak reti cakap omputih. Takpun ada gak rasenye sebelum ni Schlumberger bukak booth dan ada wat lucky draw.
Tapi tujuan aku jenjalan ni adalah untuk tengok bekas-bekas kampeni aku keje dulu, hihi. Ade je la dorang bukak booth pameran. Ada yang makin mengecil, ada yang maintain besar. Tapi disebabkan banyak gak kampeni aku keje dulu, ada pelbagai tanggapan juga terhadap bekas-bekas kampeni aku dulu ni. Ada yang aku memang nak pegi tanya kabar dan jumpa bekas-bekas pekerja, ada yang layan aku cam family dan masih rapat lagi, ada gak yang aku just nak tgk dari jauh sahaja sambil takde rasa nak singgah langsung. Tu sume bergantung pada sejarah dan layanan yang aku dapat dulu.
Tak dinafikan ada juga terjumpa ex-skolmet, ex-coursemet dan ramai juga ex-opismet/ex-kampenimet. Jumpa blogger pun ada gak, haha. Masing-masing dah bekerja dan bawak haluan masing-masing. Yang takleh blah, ada jumpa sorang ni (makcik,non-malay,admin) yang dulu kadang- kadang cam sombong sikit time aku keje dulu tapi time ni bila aku tegur dia baru la dia bagi bisnescard dia dan tanya ada tak peluang bekerja kat kampeni aku sekarang ni. Katanya kontrak dia dah nak abes, pastu siap cakap la dia leh wat macam-macam kerja la, tak kisah kerja apa la, masih kuat lagi la. Itu le, kita ni takleh nak sombong-sombong sangat dengan orang lain. Nanti pada masa depan,sape tau pe jadi.
Apa lagi yang menarik? Tah, yang menarik selain peralatan yang dipamerkan aku rasa ialah model yang dibayar. Boleh gitu? Disamping tu, peserta dan pelawat pompuan yang dress cam tak ingat pun membuatkan acara lagi meriah. Hihi. Tapi biasanya orang suka kumpul goodie bag ataupun promotional merchandise. Ada gak yang datang untuk drop resume, tapi kali ni aku tak bape perasan la kampeni mana yang terima resume ni. Sebenarnye ade gak rase nak hantar resume nak test market. Hoho.
Lawatan aku ke OGA 2013 pun berakhir, kita tunggu lagi 2 tahun dari sekarang untuk tengok apa yang terbaru.

14 comments:

  1. tak ramai company yg amik resume. cuma kalau kenal kawan2, boleh la pass resume kat diorg. haha. tapi rasanya OGA kali ni lagi besar dari yg sebelumnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi, aritu tengok2 gak kat mane la leh letak resume ni.hoho.

      Delete
  2. Ohh...byk nya goodies awk..xaci!

    OGA this time macam krg big players in O&G kan...but okay la..at least sy dpt drop few resumes and yes accidently dpt jupe awk..haha!

    Anyway, jg diri awk!

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah,sempat gak yek awak drop resume.hihi.yup,rasa banyak kampeni tak join la.cam yang dulu-dulu punya lagi meriah.
      hope berhasil la yek hantaran resume awak :)

      Delete
  3. Replies
    1. rugi bro,dorang kat atas ni leh drop resume bagai.hihi.

      Delete
    2. hehe... xdak rezeki lagi dlm oil n gas bro... harap oneday dapat merasa..

      Delete
    3. nanti ada la yek rezeki :)

      Delete
  4. aku ade g tpi tuk drop resume je tujuan asal.. bnyk je yg accpt... hehehe.. btw-skunk xde vacancy lagi k bro??? nk kerja niee.. hehhee

    ReplyDelete
    Replies
    1. wohoho,harap berjaya la yek bro.sekarang ni aku tak jumpa lagi.

      Delete
    2. at ur company xde k??? hehehe

      Delete
    3. hihi,cam takde la pulak bro.

      Delete
  5. bro, klu ade kosong tuk fresh graduate, ckp ye.... hehehee

    ReplyDelete