Friday, August 30, 2013

Berehat Dari Blog



Kepada rakan-rakan pembaca dan pencari kerja serta pencari maklumat, aku mahu memberitahu bahawa aku akan berehat dari menulis atau mengupdate apa-apa info, vacancy dan sebagainya di blog aku ini. Mungkin akan berehat beberapa bulan, mungkin hingga tahun depan, aku pun tak pasti.

Punca berehat dari menulis? Tiada punca pun. Tiada kaitan dengan masalah kesihatan atau apa-apa. Aku cuma nak selami diri aku dan belajar erti hidup yang sebenar dan mencari pengalaman sendiri. Ingin mencari semula ilmu, pengalaman dan minat semula sebelum aku menulis balik. Aku pun tidaklah hebat mana, ramai lagi orang-orang lain di luar sana yang kerja dan position hebat-hebat cuma dorang tak menulis sahaja.

Jadi untuk beberapa ketika ni, memang takkan ada update di blog ini. Just korang leh refer vacancy lama-lama tu, kot2 ada opening lain ke kat kampeni yang sama. Kalo ada pape nak tanya or mintak nasihat dari aku yang ilmu tak cukup ni, just drop your comment kat mana-mana tempat. Tapi nak reply tu mungkin lambat.

Anyway, semoga kita semua beroleh rezeki yang melimpah ruah dan tidak kedekut.
Amin

59 comments:

  1. lohh... sedih, bru nk hiburkn hati... hahaha... selamat b'sama2 mcari erti hidup la.. hehehee

    ReplyDelete
  2. take a good rest..& good care.. ;)

    ReplyDelete
  3. Semoga anda menemui apa yg dicari..Jg diri awk!

    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. time kasih,cik tihah.
      awak pun take care yek :)

      Delete
  4. cedih la ain pasni abg tajol xder :'(((
    rest in peace yerrr

    ReplyDelete
  5. take care eng.tajul..good luck for your future endouver...hope lps ni boleh share2..pengalaman yg bermanfaat...yaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. time kasih cik fatin.
      moga kita sama2 berjaya yek :)

      Delete
  6. salam abg t@jul.. sayer ina ni nk tnye ade lobang x kerja.. position as pdms operator

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sakam Ina,

      Saya minta maaf ye,saya tak pasti. takde pulak dengar or mencari kerja kosong lately,
      maaf yek.

      Delete
  7. salam..
    nk tanye skit dlm byk2 engineer yg ader kt oil and gas nie, engineer pe yg gaji pling mhal? drilling ke? reservoir ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf, tak tahu. tak tanya gaji dorang, private & confidential.

      Delete
  8. ohh okee.. camner ek nk jd drilling s.tendent/supervisor,,, kne mule dr helper ker cmner??? sbl0m nk jd driller kne ambik kursus pape x..??

    ReplyDelete
    Replies
    1. untuk driller,dorang akan start dari rigcrew, bukan service company.start dari bawah dan belajar semua benda. biasanya start dari bawah dari roustabout/helper dan akan naik step by step keje sampai jadi driller.kursus tak sure, tapi tiada jalan singkat jadi driller hanya dengan attend kursus.
      drilling supritendant ialah company man. camne nak jadi, kene ada banyak pengalaman field. biasanya direct dari client, dari drilling engineer. aa jugak dari service company punya personnel yang ada pengalaman drilling rig meluas macam keje casing company or fishing company or driller, tapi requirement biasanya kene ada degree.

      Delete
  9. bro tajul rase better sye start dr bwh, jd technician ataup0n jd engineer truss..?? sbb sye da der diploma mekanikal

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak start dari atas pun dari atas mana,hihi.jadi apa2 asalkan dapat pengalaman dan pendedahan.kalo boleh, sambung degree. ada academic paper nanti leh apply higher post or bole masuk opis kerja management coz beberapa position or company nak yang ada degree.

      Delete
  10. kalo sye smbng degree better wt pjj ker full time??? pas2 per short course yg sesuai utk jd driller nie ataup0n brkaitn?? kt onshore der ker nk pkai roustabout..? sorry ler byk tnyer yerkk :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak tahu,keputusan buat fulltime or pjj sila ikut kemampuan masa dan kewangan sendiri. tidak tahu juga mengenai apa short course untuk jadi driller kerana tidak boleh jadi driller dalam masa singkat dan hanya hadir course. kalau ada drilling rig kat onshore, maka ada la roustabout.

      Delete
    2. Ok terima kasih jul

      Delete
  11. Tajul, nak tnye.. tau x pape sal Interview at Halliburton? klu dpt bgi phone number lagi btter, hehehe... nie email-msafuan.noor@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak,sori bro.tak bape tau.kalo ada experience,dia tak tanya pasal lain or uji minda dah.just tanya pasal kerja.cuma ada dengar cite yang masa dorang interview geng yang kurang experience ada soalan kalo sedang drilling tu ada problem kat tools kita yang dalam lubang tu or pressure reading naik tinggi kat equipment kita,apa perlu kita buat.member jawab gtau driller soh stop drilling.interviewer cakap kurang tepat.

      Delete
  12. Salam abg tajul.sy nk tny..ape lagi yg sy perlu ade utk main line ni..sy graduate course dip.tech.mech. gas di ikm johor bahru... ade possiblelity x utk masuk line ni...tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam.semua orang ada peluang :)
      rezeki tuhan tentukan.tuhan memberi rezeki kepada yang dikehendakNya :)
      ramai je diploma keje offshore,terutama lepasan politech.yang ada spm pun ada.mereka akan masuk samada as a rig crew, takpun fitter/welder/, dan service kampeni.yang pentng, dapatkan dulu mana2 tempat oil n gas,samada offshore ataupun darat.nanti dah masuk mana2 kampeni,luaskan kenalan dan cabel, dan juga info pasal kampeni mana nak amik sapa dan di mana. kene ingat jugak, kalo takde yang baru camne nak ada yang lama.dan kalo yang lama ni resign or tukar kerja,sape pulak nak gantikan? jadi peluang tetap ada.

      Delete
  13. Have a nice rest bro...walaupun blog tak la terkenal mane..tapi mmg selalu jadi ref utk aku and org2 lain...good job..niat yg suci..insyaAllah bro dapat ape yg dikehendaki..kerja yg paling best...duk umah and duit masuk..hehehehe...anyway...harap dapat berjumpe nnt di mase akan dtg..ade gak pi ASB..tp warehouse 7 je..hehehe...

    P/s : GOM resources ade nak pakai staff...so..sape2 yg berkelayakan boleh la try...JD boleh tgk kat laman web GOM sendiri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. orait bro, sama2 kite berjaya. hihi. ramai jugak yang view sehari, dalam seratus lebih purata. hope dapat membantu semua orang. kefemesan tidah dicari, hanya kepuasan mahu dikecapi. hoho.

      Insya Allah jumpa di mana2.

      Delete
  14. salam encik tajul. saya just nak mntk pndangan sikit. saya sebenarnya dalam dilema untuk sambung master. sedikit pengenalan diri. saya ada degree dlm chemical engineering. saya minat sangat nak join oil n gas industry. da byk mintak keje. still tak dapat. interview pn xprnh lagi. ok ini sad case sgt. T.T. so saya move on la nak smbg master sebab da hampir 5 bulan unemployed. so saya fikir nak amek master dalam Msc petroleum engineering. just nak tanya. tajul rasa patut tak saya sambung dalam bidang ni? or try bidang yang laen. btw, saya seorang perempuan.

    harap dapat bagi padangan. tq. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam :)

      ni pandangan peribadi saya yek. kalau rasa sudah cuba sehabis baik untuk mencari kerja tapi tak dapat, mungkin boleh cuba untuk sambung belajar. dapat pula yang ada pengkhususan cam petroleum engineering. mungkin juga peluang lebih terbuka untuk mendapat kerja, dan mungkin juga boleh bagi kamu jalan lain seperti menjadi lecturer :)
      bagus bidang petroleum ni sebab kadang2 ada beberapa position memang mahukan kos petroleum. tapi apapun keputusan di tangan kamu. banyakkan berdoa ye :)

      Delete
  15. Salam en. tajul saye nk tnya skit. Klaw owg yg x reti brenang n brkace mata blh ke ambk bosiet n leh ker kije kt ofshre? ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. takde hal la, bro. ramai je yang tak geti berenang n pakai spek keje offshore.
      *aku pun tak reti berenang sebenarnya.

      Delete
  16. tq en. tajul, saye nk tnya sket lg.. saye ni lpsn dip bru je hbs, hajat mmg nk smbg deg tp xnk ambk dlm ms trdkt sbb nk kije dlu.. pndgn en. tajul better saye smbng bljr (saye ni muda agy) @ kije dlu. tp kebnykkn mmbr2 saye kte better smbng trus sbb klau da pegang pitih nnt mls nk bljr, tul ker?

    ReplyDelete
  17. Kat laut ni ada juga geng lepasan poli yang keje, tapi dia nak sambung belajar gak. Ada tu ada diploma, tapi wat part time amuk degree. So kalo ke laut dah susah nak gi kelas. So saya cadang sambung terus degree n nanti dah ada degree, senang nak kerja lain , kerja opis or gaji naik sikit. Lagipun dah lama2 nanti nak sambung belajar dah takda kawan sebaya n dah slow sikit. Hihi

    ReplyDelete
  18. Salam bro... Saya adib, berminat nak bekerja di offshore.. saya ada pengalaman as a service engineer (petrochem/power generation).. tapi now nak involve dalam dunia offshore... dah send cv to banyak company but so far no response... boleh tak kalau saya send cv to bro... and bro extend it to the hiring manager?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam bro.
      bukan taknak tolong, tapi sini memang apply melalui website company saja. minta maaf ye bro.
      aku pun dulu apply sangat2 banyak dan tiada respon. tapi harap bro boleh gandakan usaha dan hantar melalui website, register di website dorang n apply. try tengok jobsdb sekarang, banyak kosong oil n gas. try operator position pun ok.

      Delete
  19. Replies
    1. melompat kampeni tapi kampeni lagi kecil dan tunggu training. hehe. akan belajar dan cari pengalaman dulu, baru update.
      thanks bro.

      Delete
    2. ohh..itu macam ka..wokeh tadak hal tapi jgn lama sgt berehat dari blog...rasanya da ramai duk tunggu post baru...hahaha...anyway goodluck...aku pon oil n gas gak...satu industri la kite

      Delete
    3. haha. nanti leh la terjumpa mana2 offshore or kat helibase ke apa. gudlak dalam keje,bro.

      Delete
  20. bersawang dah blog ni.hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada gak datang kemas2 n sapu2 habuk sume. hihi.

      Delete
  21. Salam, nak tanya..bidang civil engineering ni ade tak utk offshore?sy ade degree civil, tapi minat nak keje offshore...tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam. ada je, siap ada position nama dia civil engineer lagi. yang lain mungkin ada structure engineer. ataupun leh try untuk hook up & commissioning. dan juga position di company yang buat fabricator cam buat platform or rig. masuk design pun boleh :)

      Delete
    2. tq tajul,malam ni akan terus mencari lagi keje kosong dalam offshore ni..skarang ni plan nak amik boset dlu..huhu..

      p/s: update la blog bro..boleh share pengalaman kat newbie yg nak ke laut ni..

      Delete
    3. no prob, bro. kalo boleh, takyah amik boset dulu. dapatkan keje dulu then maybe dorang tanggung boset. leh jimat. kalo tak pun, time interview ko cakap la willing to do / pay boset guna duit sendiri upon nak masuk keje.
      hihi, belum cukup kupasan dan ilmu dan semangat nak update posting baru. anyway thanks bro.

      Delete
  22. Assalamualaikum En. Tajul, Saya akan tamat belajar Sept 2014 di UTP ni dan sedang mencari pekerjaan untuk Fresh Graduate macam saya. Alhamdulillah saya google, banyak dalam blog ni menolong saya. Saya dapat rasakan En. Tajul orang yang sangat berpengalaman dan sangat rendah diri. Boleh sertakan email En. Tajul kerana saya mahu bertanya macam2. Maaf, saya budak baru belajar. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waa'laikumussalam.
      congrats tamat belajar dan from UTP, so advantage nya besar dan tinggi :)
      tidak lah merendah diri sebabnya saya pun masih baru jugak dan banyak benda yang saya kene belajar lagi. untuk email tu saya minta maaf banyak2 ye sebab saya takleh bagi sebab saya cuba pisahkan life luar blog dan dalam blog, dan sekarang pun masih period saya "berehat" dari blog ni sebenarnya. saya minta maaf banyak2 ya.
      cuma saya harap gunakan advantage yang ada. career fair UTP akan datang tu drop resume banyak2, bila interview english kene bagus dan suara kene kuat dan bunyi konfiden. jika rezeki tak ada dengan client or international company, jangan lupa try apply yang local dulu. dan paling penting, doa dan restu ibu. kadang2 ada jumpa gak kawan (pompuan) yang cakap "dah besar pun nak tanya mak ke? blablabla" . just abaikan manusia camni dan jika ibu masih ada, gunalah keberkataan doa ibu.
      i wish u all the best, bro.

      Delete
    2. Untungla orang blaja UTP..hehe..

      Delete
    3. InsyaAllah bro, rezeki tuhan itu luas :)

      Delete
  23. Salam En. Tajul,

    Nak minta advise dr En Tajul,
    Saya dah 2 tahun mencari dan mencari peluang bekerja di offshore,
    namun kebanyakan mereka mengutamakan yang ada pengalaman di offshore...
    jadi saya nak minta advise en. tajul untuk mencadangkan company yang boleh mengambil mereka yang tiada pengalaman di offshore...
    bantuan en tajul diperlukan sangat...
    no phone saya 013-7672632

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam. mungkin bro boleh try dengan kampeni yang buat scafolding dulu atau yang bekerja di plant. nanti boleh lompat ke kampeni lain as maintenance tech or engineer. ada beberapa kampeni macam zmec, sense, sea horse malaysia dan lain2 yang bro leh gugel.

      Delete
  24. baru follow hari ni..terbaca entry ni..selamat berehat!

    ReplyDelete
  25. Blog mencari ilham.. walaupun join bidang OnG tapi kerja skrg byk kat ofis dan tahun dpn baru dpt pg yard buat SAT.. tapi saya ttp bsyukur.. thanks bro di atas blogspot yang menjadi sumber inspirasi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank you bro. goodluck in your career, hope nanti one day u can be a great person in management.

      Delete