Sunday, September 27, 2009

Cerita Offshore: 1st Timer vs Oldtimer



Kali ni 1st time nak ke offshore, so segala persiapan aku da stanby awal-awal. Sume ade,sampai penuh 2 beg aku. Akak aku cakap cukup ke banyak ni je nak dok untuk sebulan. Heh,kalo dah pompuan tu macam-macam la korang nak bawak. Aku ni beg besar pun bawak ape je, coverall, boot & helmet bagai sume tu yang buat beg besar tu. Memula nak pegi tu, aku naik flight dari KLIA ke Alor Star. Kat sana dah ada ejen yang bawak kitorang masuk Songhkla. Time tu bulan pose, so kitorang beli siap-siap makanan kat area Changlun, Kedah. Kitorang berbuka dalam van je, time kat sana pun awal sejam dari Malaysia. So sebenarnye kira main redah gak la time berbuka tu. Malam tu kitorang stay kat Beach Hotel & Resort kat Songkhla kat tepi pantai.


Esoknye kitorang dah bersiap nak naik helicopter. Ni pun 1st time gak aku naik mende alah ni. Sebelum naik ade la tengok video & taklimat ringkas dari pilot tu, orang Thai gak. Time aku naik, ade 3 orang je penumpang coz aku ni 2nd trip. Aku cakap la kat pilot tu “can I sit near the window?, this is the 1st time im on a helicopter”. Terus Pilot tu bagi aku duduk belakang dia. Bukannye ape, ni untuk safety incase kao jadi pape. Pintu exit aku kat pilot depan so senang la aku nak kuar kalo jadi pape. Perjalanan amik masa selama sejam & kitorang mendarat kat T6, drilling barge Seadrill or Tioman Drilling punya.


Sampai kat situ, kitorang naik Kapal Posh Voyager. Ada gak yang bukak puasa time tu, aku tahan lagi la kan. Then dorang anta aku & krew well testing kat Kapal Posh Bali. Kapal ni ok la gak. Kat bilik tv dia yang ada tv LCD besar tut ah ade orang mane tah tengok cite xxx. Leh tahan dorang ni. Aku dok situ dalam 1-2 hari gak la. Then dorang anta aku ke Tanjung Gelang, kapal untuk well testing ni. Sekarang dah 2 minggu aku dok sini. Musim monsoon pun dah start, ombak pun da besar naik 3 meter. Dah 3-4 hari aku mabuk laut ni. Perut rasa mual, kepala rasa pening, cam nak demam & takleh tidor malam. Berpasrahan la aku kat sini. Harap nanti bila aku balik darat, ada la yang nak kuar tengok movie dengan aku.


*kata orang kalo pegi laut ni boring. Tapi kalo ada prob kat darat, ok je kita lari ke laut. Cam simbolik kita larikan diri dari probs. Lagipun sape la yang nak amik tau sangat pasal kita,kan?kan?kan? huh,anything can happen in 3 months.

9 comments:

  1. dok laut yg ptg duit masuk bro...
    leh simpan utk kawen...
    dok darat enjoy duit mengalir je...
    ngeh3..

    ReplyDelete
  2. bestnye..nnt soh abg helicopter tuh amek aku plak bley????

    ReplyDelete
  3. hakim: tapi lebam gak bro dok lame2,hehe.

    hani: pastikan anda tahu memasak tomyam :)

    ReplyDelete
  4. mantap la kamu..
    mau ke sana juga..
    ~~peace~~

    ReplyDelete
  5. jika ada opening,akan dihebahkan :)

    ReplyDelete
  6. gua memang menanti2 opening.hehe..bile tanjung nak ade opening ni tajul..huhu

    -mikeibrahim-

    ReplyDelete
  7. tanjung senyap je la ni,bro.tah bile nak wat openingnye.kalo ade pun,dorang tak siarkan kot,so just apply je kat web kitorang tu kot2 berhasil :)

    ReplyDelete
  8. bro,,syok dengar citer offshore ko..aku nak pg gak,,tapi x der peluang,,kalu ader bagitau la eh..
    akuu add follower kat ko..

    ReplyDelete
  9. kalo ade,aku gtau punye :)
    tapi ade berita buruk la bro,untuk aku la.member yg rotate dengan aku cakap HR kata kitorang takkan dapat pape claim pun,elaun offshore pun takde.tapi takpe,dulu director aku cakap kitorang leh dapat elaun (yg sememangnya kitorg patut dapat pun). aku dah soh member aku g tanya director balik.aku ni mulut outspoken skit,tunggu aku balik opis lagi 2 minggu,tau la aku nak wat camne.

    ReplyDelete