Sunday, October 10, 2010

Catatan Hidup: Tunang Orang




Aku malas nak keluar hujung minggu buat masa sekarang sebab aku takde rasa nak keluar. Biasa la bagi aku, masalah kerja akan menganggu emosi dan mood. Bukan masalah kerja pasal ‘kerja-kerja’ tapi lebih kepada ‘kerja’ itu sendiri. Takpe, takyah paham. Tapi bila sorang ni ajak keluar, aku rasa aku perlu keluar jugak. Walaupun dia ni tunang orang lain, aku rasa takpa kot selagi aku tak mengurat atau mengganggu dia. Hey, lagipun dia yang ajak aku keluar kan?

Keluar tanpa cincin tunang di jarinya buatkan aku tertanya-tanya jugak. Tapi aku tanya diri aku sendiri je la, tanya dalam hati. Adakah malas nak pakai cincin macam dalam cite Full House ke ataupun tidak kesampaian? Lama-lama dia bukak cite sendiri, cincin hilang rupenye. Ceh, saspen sudah.

Walaupun dah lama kenal tapi dah lama tak berhubungan rapat, dia masih paham & tau perangai aku lagi. Masih tau apa yang aku suka & tau perangai aku yang baran (zaman dulu kala) sampai takut aku marah lagi. Aku dulu banyak marah dia zaman study dulu & dia lak banyak menangis kat phone. Tapi yang paling wat dia menangis adalah ketika aku cakap pasal kebenaran & menjelaskan salah paham dia terhadap aku. Ramai gak la geng skema batch fakulti dia anti aku. Walaupun aku “menolak” dia waktu tu, kitorang still keep in touch lepas tu dan berkawan. Cuma ada masanya atau selalunya aku malas nak keep in touch ni. Walaupun dia baik, tapi susah aku nak bercintan ngan dia. Masih paham dan ingat pasal aku, memang sesuai la dengan kerjaya dia sekarang. Di samping bekerja, dia juga perlu membaca & ada test untuk memastikan kualiti pekerjaan dia sekarang. Kerjaya yang zaman studentnya ramai yang skema tapi hasilnya sangat bagus. Kitorang lak zaman student dulu tak skema, patut la result hancur. Ni aku kata diri aku je.

Perangai dia pun masih tak berubah, cam dulu gak. Dengan skema nye, dengan perangai taktik boring nak tau aku dah ada gf ke belum. Tanya nak tengok pic awek la, cakap memori henset aku penuh sebab msg awek banyak la, pastu suruh aku jawab. Aku wat bodo je sebab kalo nak tau tanya direct kan senang. Lawaknye masing-masing da besar sekarang. Dulu dia dengan skemanye study & nampak lembik-lembik, aku lak dengan kawan-kawan fakulti yang kononnya anti-skema. Dia pun dah ade kereta baru la sekarang, hehe. Betapa masa mengubah segalanya.

Ketika sedang makan, sambil senyum sempat dia cakap yang pasni dia tak boleh pukul aku lagi. Mata aku pandang dia sekejap, kemudian aku teruskan usaha memakan lunch tu. Memang mendalam maksudnya ayat dia tu. Bukan la dulu kitorang suka gaduh bertumbuk sakan, tapi biase la kalo kene usik mesti nak cubit & pukul.

Dengan menganggap hadiah kawin & hadiah besday in advance, aku ajak dia belikan keychain dinosaur yang kire cantik & esklusif la. Katanya dia nak letakkan dengan kunci kereta dia. Waktu nak balik dalam komuter , dia bercakap lagi sambil cuba senyum “pasni tak jumpa dah”. Yup, aku paham. Sebab tu aku keluar jugak harini walaupun malas keluar, keluar jugak walaupun tido pukul 5am pagi tu. Aku nampak mata dia dah start nak berkaca. Seperti mananya sebelum ni, dia mintak lagi alamat rumah aku & soh aku pegi dia kawin. Dan buat sekian kalinya jugak aku cakap yang aku takkan datang. Banyak benda yang perlu aku consider. Bila aku nak turun dari komuter, sambil senyum sempat dia mengetuk perlahan (pat) kepala aku dengan seluruh tapak tangannya. Aku tak tau kenapa, mungkin kesinambungan dari kata dia “jangan nakal-nakal” kat aku. Aku tak kisah pun.

Dia teruskan perjalanan dalam komuter dan aku pulak sambung naik LRT. Dalam LRT tu, aku dapat msg dari dia yang she will always miss me dan air mata dia dah keluar sebab tak tahan. Sekali lagi aku buat dia menangis, tapi kali ni bukan datang dari perangai aku yang suka marah-marah tu. Dengan tak semena-mena, aku letak tangan atas kepala aku perlahan-lahan. Kalo orang dalam LRT nampak, mesti dorang ingat aku betulkan rambut aku.

Aku pun perlu menerima kenyataan yang semua orang akan berkawin. Kawan-kawan aku pun akan berkawin, aku juga akan berkawin. Walaupun aku takda rasa nak berkawin sekarang, tak bermakna kawan-kawan yang lain tak mau kawin & tak bersedia macam aku. Kita semua makin membesar dan akan masuk alam dewasa. Life goes on, ingat tu Tajul. Selamat menyambut 10/10/10.

6 comments:

  1. ala...
    kesiannya dia...

    well, bukan kita atau dia yang menentukan jodoh tapi

    DIA, iaitu Allah...
    harap maklum ^^

    ReplyDelete
  2. yup,kita pun taktau apa yang akan terjadi pada masa depan.harapnye kita semua dapat masa depan yang gembira :)

    ReplyDelete
  3. ololo..bila ko nak kawin ni rangga? eh silap..tajul?

    ReplyDelete
  4. aku tunggu ko kawin dulu la nicholas saputra.ya,aku tak silap.hehe.

    ReplyDelete
  5. ok citer menarik... boleh wat drama bersiri ala2 korea....

    ReplyDelete