Tuesday, March 13, 2012

Pergi Laut Dari Kuala Terengganu



Hah, apa yang pelik? Kira lain la sebab sebelum ni kalo pegi offshore, mesti dari Kertih ataupun dari Kota Bharu. Dah tu, kenapa pergi dari Kuala Terengganu lak? Haa… ni nak cite.
Sekarang ni Petrofac dah mula pindah operasi dorang dari airport Kota Bharu ke Kuala Terengganu. Nak lagi jimat kos agaknya, sebab mungkin jarak lagi dekat. Dengarnya baru je ni dalam bulan December 2011 dorang pindah. Tu pun masih banyak belum siap lagi seperti hangar untuk helicopter. Kat sini leh bawak henpon pegi laut, tak macam kat Kertih. Elok la tu, aku pun tertinggal kamera ni nak amik gambar. Guna camera phone je la.


Ni pulak 1st time la bekerja as a freelance ataupun consultant. Ceh, bunyi nak sedap je. Padahal sebenarnya nama dia keje kontrak je. Hehe. Kali ni dapat la merasa duduk hotel best sikit. Ye la, sebelum ni dok hotel (or motel) yang sekangkang kera je. Nak kata sekangkang aku pun leh gak coz takde ruang langsung dalam bilik. Nak solat pun atas katil. Yang hotel sekarang ni puas la aku guling-guling kat lantai sampai penat.


Cam biasa, pas taklimat sume akan tunggu chopper dan bergerak ke laut. Kali ni aku bekerja kat sebuah jackup yang berusia 30 tahun. Besi buruk ni berdiri di atas laut yang sedalam 42 meter. Geram je aku nak jual besi ni kat tokey-tokey besi buruk kat luar sana. Tempat tido usah cakap la, dah macam keranda aku rasa. Tidur pun penuh keinsafan. Bilik aku share 4 orang, pastu bilik air kat luar. Aku keje shift malam dengan sorang brother melayu ni. Yang shift siang, geng-geng pakcik Thailand. Bila bro melayu ni balik, datang pakcik Thailand lak ganti dia. Lebam la aku kat bilik tu coz aku sorang je dari Malaysia dan lagi 3 orang dari Thailand. Sep baik dorang ok, hehe. Kat sini satu je platform untuk digerudikan. Kat area rig ni ada pipelay barge yang besar dah ready nak buat kerja. Dengarnya nak buat piling untuk FPSO yang akan masuk stay kat field ni.


Tapi cam biasa la, kat mana-mana offshore pun ada je golongan kerek dan berlagak ni. Yang tak tahan tu orang Malaysia sendiri gak tu. Ade la 2-3 orang kan. Pangkat tak besar mana, kampeni pun cikai je. Tapi kerek taknak kalah. Ade tu cam dah tak geti nak respek orang lain dah, bajet elaun kau besar sangat ke. Ringan je tangan aku nak tolak ko dalam laut. Tapi cam berat je mamat ni, tak larat kot aku tolak. Tapi biarlah, asalkan aku layan orang lain baik-baik. Perangai korang cam ayam, tak bermakna aku nak kene jadi cam korang.


Trip kali ni aku jumpa macam-macam orang gak. Ade tu pakcik ni dari Bali, Indonesia. Dia tengok aku pakai tshirt Bali pastu dia cite la yang dia dari sana. Dia ni dulu beach boy kat Bali. Dia kata asal dia keje ni pun coz dia ajar omputih main luncur air kat Bali. Pastu omputih tu offer dia keje offshore. Yang tak tahan tu dia cite life dia jadi gigolo masa jadi beach boy tu coz nak cari duit lebih. Haha, aku tergelak je dengar pengalaman dia.
Pastu ada brother ni lak naik kejap atas rig ni. Dia ni surveyor. Aku borak-borak la ngan dia pas makan. Yela, aku kan peramah.hehe. dia kata dulu dia penah keje kapal. Gaji last yang dia berenti ialah USD14,000 sebulan. Aku dengar je la. Then dia tanye aku punya career target camne. Aku kata la aku nak keje field dulu then baru masuk management, supaya aku jadi orang atasan yang bagus yang paham masalah dan situasi kerja/pekerja. Pastu dia kata ni pemikiran orang 10 tahun dulu. Dia kata aku patut amik je jawatan atas. Nanti ade la orang yang ajar. Haih, masalahnye bro aku dah selalu je jumpa management yang cam hampas kelapa. Dan mamat ni pun satu. Tadi awal-awal masa berborak ngan aku tadi, dia cite ada manager schlumberger from Indonesia yang taktau pape bila dia tanya macam-macam soalan. Dah tu ko nak aku jadi cam orang tu ke? Adoi la…


Sepanjang 5 minggu aku kat atas ni, dah 15 majlis kawin aku terlepas. Tapi trip kali ni membuka mata aku pasal offshore ni. Dulu aku rasa dah malas dah. Tiba-tiba aku jadi seronok balik. Time ada sorang pakcik Thailand yang keje shift aku tu nak balik, dia siap bagi aku tshirt dari Thailand lagi, tshirt baru. Dia cakap dia takde pape nak bagi, tshirt ni je dia ada. Aku pun terharu gak. Best sangat ke aku ni, hikhik. Ya, aku mahu terus bekerja di laut dan bersikap mulia lagi tidak sombong.
Tapi masalahnye ada ke kampeni yang nak amik aku kerja permanent…..

21 comments:

  1. ade..but u hv to be optimist la..but i am totally agree wif u..if i were a man my self, i pun akan spend time btl2 focus in offshore then br msk management. I ade knl few guys yg work in offshore gila2..then lps tu stabilize himself n hav family. u pun bole..but if u target big international comp..then u hv a long way to go...skrg da ade few bumiputera oil n gas comp kn..u cn start from there..i bet they r happy to help bangsa sndiri as long as u kna btl2 perform..;)

    if only i am a man, bole i gi offshore...hee~

    ReplyDelete
  2. hehe,thanks.yang kampeni sekarang ni pun soh i pegi lagi minggu depan,dia kata orang kat rig tu suka. taktau la sebab rajin ke hape,hehe.yup,my target nak masuk management.sambil keje ni,sambil tengok2 usha peluang :)

    ~u pegi la offshore,ade je pompuan melayu sorang atas rig ni :p ~

    ReplyDelete
    Replies
    1. I gi offshore??err..xbole..sbb my boss ckp I am too soft spoken..nti bahaya..LOL~

      lg pun..skrg i work with consultant...so my job skrg basically is office base unless if i kna g site office in kerteh/miri. we are designing platforms sume...ngan MMC skrg..so...tade lah offshore...I let u and other guys handle offshore ok..;D

      Delete
    2. ceh :p
      ada kosong sana,roger2 yek.nanti senang nak setel down.hehe.

      Delete
  3. suka baca. inspiring.!

    keep it up..

    ReplyDelete
  4. hurmm..bro, bila nk tarik gua berenang2 di laut ni? hahaha..tp gua mcm pnah tgk la pipelay barge tu, parking kt johor port hari tu..huhu


    eh2 cik tihah pn ada sini gak..hee

    ReplyDelete
  5. arianna: mekasih anna :)

    lil less: hehe,aku takleh tarik orang lagi ni.aku pun bernasib baik je.pipelay tu QP2000. tu, ko try usha keje kat cik tihah tu :p

    ReplyDelete
  6. InsyaAllah... nanti ada la rezekinya... antara cepat ngan lambat je.. gud luck :)

    ReplyDelete
  7. hallo boss...rig ape yg ko naik??tridean 9 ke?? kalo ade instrumentation pnye post bley la tlg bgth...hehe

    ReplyDelete
  8. yup,trident.ok bro,kalo ada la.nanti aku borak2 ngan orang atas tu.
    cuba usha web ni,taktau la ade kosong ke tak...
    www.sense-services.com.my/

    ReplyDelete
  9. ermm...utk rig tu aku yg prepare tools drilling. tp engineer yg operate tools..cam nk bertukar bidang ke instrumentation plak..hehehe... b4 mmg aku freelance instrument pon..try2 la tnye sb aritu petrofac cendor mmg ramai hire org..

    ReplyDelete
  10. orait bro.ade rezeki,InsyaAllah dapat la tu mane2 :)

    ReplyDelete
  11. Berantai...Mid water arch succesful tak...hehe..hopefully succesfulla..hehe

    ReplyDelete
  12. selamat berjaya,walaupun aku tak bape paham keje ko akan buat ni.hehe.

    ReplyDelete
  13. cam mane ngan berantai punye mid water arch...ade tgk tak mase installation dia....hehehe...

    ReplyDelete
  14. salam brader tajul, skrg nie prjek berantai nie petrofac ngn pcsb la ye y proceed tuk gas production kn.. so skrg brader msih bkrja kt s2 lg ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup,kirenye camtu la sebab dorang JV.yang lagi satu sapura tu untuk installation je la.
      tak keje situ,keje drilling rig lain.tukar-tukar.hihi.

      Delete