Monday, June 1, 2009

Catatan Hidup: Rasa Down



Hari ni tah camne aku rasa down. Rasanya ini ialah down pertama untuk taun ni, takpun down yang paling teruk untuk taun ni, tapi punca dia kecik & bodo je. Ceritanya begini:

Jam dah pukul 6pm & ada budak perempuan ofismet aku ni pun dah siap-siap nak balik. Lepas aku tanya dia hari ni dia balik naik apa, dia minum air kosong. Aku pun tolak la botol tu ke atas sikit time dia minum. Pastu dia berpaling, senyap & lap mulut. Kene la baju dia 2-3 titik. Aku tanya dia, marah ke. Dia senyap je. Sempat dia cakap bye-bye kat akak sebelah, aku pun tanya dia lagi marah ke. Takde jawapan.
Bila aku rasa orang tak suka aku, aku pun kene la mintak maaf. Aku send la msg yang cakap aku mintak maaf & jangan marah.

Sambil kemas barang nak balik, aku dapat msg dari dia.
“u do it on purpose beb.tak marah pun but u act like a kid.grow up”.
Tak semena-mena aku cam jadi cam hilang mood, macam ada petir yang panah hati aku. Ya, aku rasa down. Aku terus jadi takda mood nak mengemas & cam dah taktau nak mengemas. Berdiri kaku cam bodoh. Sensitif lak aku petang ni, ke memang aku macam budak-budak coz benda ni pun nak down. Ye la kot,hehe.

Aku reply la “ok,sori.”
Dapat reply “what ever la tajul”

Teringat balik masa zaman Kresma(kelab rekreasi) dulu, kitorang saling wat camni kat lelaki or perempuan & takde sape marah. Ataupun masa aku keluar dengan kawan-kawan perempuan kitorang saling wat (kadang-kadang aku kene pukul, hehe), dengan akak aku ataupun dengan budak perempuan praktikal sebelum ni yang ada gak aku wat & dia wat gak kat aku kot. Takkan aku nak tegakkan benang yang basah, jadi aku terima la ni kesalahan aku. Cuma rasa down tu je la.

Bila rasa down ni, kene la bawak moto berhati-hati. Sume reflect & alert dah kurang sebab rasa down ni. Balik tu aku bawak perlahan-lahan. Yela, hari hujan lebat. Gila ape bawak lelaju. Perut lak lapar coz tak makan tadi coz demam,xde selera. Lagipun kang ramai lak nak makan, tak muat lak dia nak follow. Aku gak yang mengada, ada yang offer nak bungkus, aku taknak. Konon taknak nyusahkan orang lain la. Padan muka aku. Nak pakai baju hujan pun asyik stop sebab rasa down. Bodohnya aku, ni pun nak down.

Hujan yang turun ni terasa macam tembus je kat baju hujan aku. Tapak tangan aku yang terdedah tu pun sejuk. Aku kan demam. Rasa lambat sangat nak sampai rumah(sebab bawak slow kot,hehe). Pengaruh down memang kuat. Aku balik then terus lelapkan mata sambil fikir aku tak berjaya buat orang gembira, sebaliknya wat dia menyampah kat aku.
Takpe la, dia berterus terang. Mungkin dia tak biasa gurau camtu, or gurau camtu yang memang teruk. Papepun, ini salah aku(anak bongsu) & aku kene make sure dia(anak sulung) & orang lain hepi, bukan benci. Then aku sedar, bukan ayat dia yang paling wat aku down tapi pasal aku tak berjaya wat orang sekelilng aku gembira. Semoga Tuhan beri jalan.

24 comments:

  1. certain org takleh terima gurauan camtu.. so kene pepandaila cr cara yg sesuai utk bergurau..
    ala, masalah kecik je.. jgn ingatkan sgt..

    ReplyDelete
  2. huhu,salah aku rupenye.da cuba nak lupakan ni poda :)

    ReplyDelete
  3. xramei org leh trime gurauan mcm tu. and die one of them. so, mayb ad care lain leh buat guruan kan.


    uuuuuu~ hehe

    ReplyDelete
  4. owh,tu la.diri ni yang bersalah rupanye.takpe,da minta maap kat dia tapi dia cam takde mood je.kang asyik minta maap kang,dia rimas lak.

    ReplyDelete
  5. hurm.x patotla buat macam tu.die betol2 haus kot.pastu agak sentap di situ bila air tumpah kan.

    uuuuuuu~hehe

    ReplyDelete
  6. shah: gurau sederhana kasar kot.kang gurau manja kang,dia sepak lak aku nanti,hehe.

    seseorang: tumpah 2-3 titik pun,tak luak pun.nanti la tolong dia isikan air kosong baru dalam botol tu.

    ReplyDelete
  7. pergh~
    encik Tajul sangat sensitf lor~

    ReplyDelete
  8. blom kene kapur tulis yg di baling dr tigkt ats secara bertubi2..ceh!menyakitkn ati. (ko igt lg kew?)

    ReplyDelete
  9. rase down?? down = bawah
    maksud nye rase kebawahan yang terlampau atau jatuh...
    bile jatuh kena la bngun.. or bangkit....
    so cheer up... pempuan kan slalu moody x tentu pasal...so jgn la amik ati sgt..lalalaala...

    ReplyDelete
  10. cucuratap: cik cucur,saya memang begitu.hehe.tu sebab suka baca cerpen2 besh kamu tu.

    orang itu: tak ingat la.aku balik kapur kat junior pompuan ingat la,hikhik.takpun masa kene soh cium tiang bendera time tgh hari :(

    cik ija: down ke bawah meja je.tak tau la kalo dia sedang period ke tak.susah gak nak detect coz macam asyik period je x pegi surau.lalala...

    ReplyDelete
  11. ala stakat down bawah meja x la truk sgt..blom underground lagik...hehehe....
    **die semayang jamak kot....hohohoho...

    ReplyDelete
  12. tu la,selalu sangat jalan2 ikut downstairs. :)
    ye la kot cik ija,hehe.takpun dia solat sorok2,baik budaknye.lalala...

    ReplyDelete
  13. ehehe... len kali kalo down ...gi la downtown.. x pon uptown..leh la up ckit...

    ** bagus ibadah x yah nak tunjuk2.. ye tak... (^^~)

    ReplyDelete
  14. hurmm..
    maybe dye tade mood kot time uh..da penat kije..xpon hormon tunggang langgang..hehe..
    pastuh,,nk2 plak orng wat cmtuh time dye minom air..air msok tang mne nta..ekeke..
    sumtime,kte akn rse down ble orang xley time gurauan kte..yela,,kte gurau mende2 cmnie ngn orang len,,dorang oke je..skali gurau ngn salah orang,,perhh..mmg sodap..ekeke..me also pena rse cmtuh...
    btw,,cheer up bro..

    ReplyDelete
  15. tak tau la,rase kecewa gak tak dapat hepikan org sekeliling pastu wat dia hangin dengan kita lak tu :(
    tapi maaf telah dipinta.kalo dia nak moody gak sampai bila2,i cant say anything.
    mekasih cik sengal :)

    ReplyDelete
  16. perrghh..topic hangat...hmm better ko taruk bunga n tmpat dia n say sorry..

    mebe die bkn jenis orng yg bley trima gurauan mcm tuh kot..tp apa2 pon tak salah minta maaf...

    all the best~!

    ReplyDelete
  17. tah la bro,aku da mintak maaf da pun.
    tapi 2-3 hari ni dia cam moody je,taktau la dia benci aku sebab ape.aku pun da cam bodo asyik minta maaf je & try nak becakap dgn dia cam dulu tapi dia cam da xnak layan n ada gak tinggi suara skit,bengang kot.takpe la,aku layan je dia n sume baik2.

    ReplyDelete
  18. there's something much more complicated than
    e = mc^2; its called emotion

    ReplyDelete
  19. saya tak paham tang tu kot,cik pondok :(

    ReplyDelete
  20. lek dude.. ade trainee baru msk tempat ko.. slamat bergumbira =P

    ReplyDelete
  21. apsal aku rasa aku tau ko sape.haha.
    takpe,yang budak yg paling baru tu aku biar dia lepak bawah,teman ko.aku tau ko suka,haha.

    ReplyDelete
  22. wah..dasyat gak ek pmpn 2..
    biase jer grauan cm2..
    mybe dak 2 ngah xder mood kot..
    uhuhu..

    ReplyDelete
  23. dia suka gurau2 kasar cam tumbuk2 tu kot,hehe.
    lama gak la dia cam taknak kawan,then da ok dah.tapi dia dah takde sini,abes praktikal :(

    ReplyDelete