Thursday, December 2, 2010

Kerja Pasang - Memasang


Aritu ade la geraknye ke Kemaman lagi dengan sorang opismet ni. Nak assist dia je sebenarnye. Tapi sebenarnye tak dapat wat pape pun untuk dia. Just assist dia jangan ngantuk time nak drive laju je la kot,adeh.


So kat situ sebenarnye nak pasang Bur - ner Bo - om atau Fla - ring Bo - om. Korang buang je tanda palang tu, aku saje je letak sebab taknak ade sesapa cari word ni. So dalam Bahasa Malaysianye aku nak namakan Palang Pengeluar Api. Ape mendenye tu? Ala… mende alah yang keluar api tu la. Kalo kat production platform, tu biasanya time production. Kalo kat atas rig kecik atau jack-up rig, tu maknanye untuk testing telaga minyak tu la tu.


Jadi kapal ni ada keluarkan api,camtu?hebat la ek? Eh,hebat ke. Tah,biase je. Kalo tengok kapal negara luar asia yang wat operasi yang sama & parking kat sebelah, baru tau camne beza. Jadi yang dipanggil Palang Pengeluar Api ni boleh dihayunkan ke depan dan belakang. Ni menggunakan hydraulic la. Time nak operation, dia swing la ke depan. Time nak belayar balik port ke hape, dia swing la simpan ke tepi kapal. Tapi biasanya biar je tekeluar ke depan time belayar. Kalo port dah bising-bising taknak bagi terlaga ngan kapal lain, baru le swing ke tepi kapal.hehe.


Aritu problem dia kat hydraulic lak rosak. Senget la besi dia, berkarat la. So kene la repair. Makan dalam RM10k gak la. Bile tah agaknye nak merasa gaji camtu. Nangis (T_T)

*aku telah mengambil keputusan untuk tidak meletak pesbuk aku di blog ni pada masa hadapan untuk mengelakkan blog ni dijumpa oleh sesapa yang kenal dan mencari aku.

4 comments:

  1. kapal cm ni pn de yg kua api eh..utk wt mnde?

    p/s: erm, ade lg eh jackup rig bersidai kt ksb tu..

    pp/s: jgn letak pape bro dlm blog..pesbuk ke,twitter ke..bahaya dow klau org opis jmpe..sbb kdang2 kte kutuk pngurusan opis..haha

    ReplyDelete
  2. haa...cuba try search image untuk we - ll test - ting vessel,nanti ko paham la.jackup tu bersidai.
    Tu aku takde mengutuk pengurusan tu,coz ade yang tau blog ni.adeh.

    ReplyDelete
  3. saya jumpa blog ni, takpe? hehehe :P

    ReplyDelete
  4. da jumpe,kene belanja makan :P

    ReplyDelete