Friday, May 15, 2009

Kisah Engineer yang Berjaya



Ini adalah cerita engineer yang boleh dikatakan berjaya(dari segi kewangan & kerjaya la,takde la dia melampau hebat). Cite ni sesuai dibaca oleh semua pihak, tak kira korang kerja apa & amik course ape. Fresh grad pun digalakkan baca, hehe.
Ini bukan cite pasal aku, aku ni cabuk je. Ni ha aku nak cite pasal bro kat ofis aku ni, department dia kat bawah. Umur dia dalam lingkungan 30 la, muda belia lagi. Sekarang dia keje kat division painting & blasting, dia dengan kawan-kawan dia setup kan division tu under company yang aku keje ni.
Cite dia camni. Dia cakap dia grad UTM Skudai dulu, pointer rendah, 2.65 camtu je. Dia amik chemical engineering. Kerja pertama dia kat Corro Shield (dengar cite company ni dah takde, Petronas dah ban. Aku takleh cite nape, ni bro tu sendiri cite). Dia cakap dia nak jadi engineer ka situ tapi orang sana cakap dia kene start dari bawah. So dia jadi roughneck kat jack up rig. Sesape yg tak pasti roughneck ni ape, keje dia cam drill crew sume tu la, tolong itu ini atas deck tu. Memang kerja yang hands on la sampai berminyak baju & tangan. Bukan macam dorang yang dok tengok atau wat keje bersih-bersih atas rig tu. Lama-lama, dia cam naik la sikit-sikit. Dia keje jadi supervisor, pastu naik lagi keje kat office pastu selalu deal dengan Petronas & dia jumpa la member-member dia sekarang ni. Pastu dorang tubuh la division painting & blasting. Projek pun masyuk je dorang ni. Gaji sudah tentu la riban-riban.
Jadi kat sesapa kat luar sana yang tak puas hati dengan kerja korang sekarang, harap bersabar la ek. Sape yang tak puas hati dengan pointer korang pun sama. Yang penting, sabar & usaha. Doa jangan lupa. Bro ni pun jenis yang jaga solat. So jagalah sume bende kat diri kita & selamat berjaya. Yang dah berjaya awal-awal tu, tahniah la ek.

12 comments:

  1. tapi ko antara engineer yang dah berjaya awal2 :)

    ReplyDelete
  2. bro, aku pon nak jadi engineer yg berjaya.. tp kerja xde ni.. da sebulan dok umah cari kerja.. cam ne aku nak jadi engineer yg nerjaya.. ahaha

    ReplyDelete
  3. haha.sabar la bro.aku dulu pun dok umah gak dulu tunggu keje,lama gak la.

    ReplyDelete
  4. haha.. sabar2 gak.. da naik sasau gua dok umah ni.. sunhaji da bising soh gua sambung master.. lebam da anta resume ni.. ahaha

    btw ko kenal ke sunhaji tu??? wakaka kompiden je aku ni

    ReplyDelete
  5. haha.aku dulu bulan 7 baru start cari keje.asalnye nak tunggu company scholarship aku panggil keje,litrak sdn bhd.tapi tu la,dah bulan 12 baru dia anta surat cakap dorg takde kekosongan n lepaskan aku dari kontrak.
    kalo sunhaji uitm tu,aku kenal la.dia x penah ajar aku,tapi aku kenal la gak dia.hehe.

    ReplyDelete
  6. mcm blh teka je sapekah gerangan engineer dlm post nih.. :)

    ReplyDelete
  7. hehe,tu kamu punye senior kat blasting la tu :)

    ReplyDelete
  8. eh,nama dirahsiakan kat dalam blog ni :P

    ReplyDelete
  9. cis2..heheh
    ala, pasni a.tajul lak bakal jd engineer berjaya..amin~ :)

    ReplyDelete
  10. yay,mimi doakan.hehe.
    harap2 camtu la :)

    ReplyDelete