Wednesday, May 27, 2009

Perempuan dan Rokok



Kali ni aku nak cite pasal tajuk kat atas ni la. Kat bawah ni aku ada tepek beberapa petikan dari internet pasal hal ni:

Bukan lah nak cakap ape, kalau lelaki merokok tu ok lagi la, tapi kalau perempuan merokok tu agak asing lagi kat Malaysia ni. Walaupon ada perempuan yang merokok di Malaysia, namun jumlahnya hanya kecil sahaja.
Husband ngan wife hisap rokok, nanti anak-anak bolehlah dapat hadiah kanser paru-paru. He Hee.

http://www.skycrewz.net/blog/afdlin-shauki-dan-isteri-merokok/

Kalau merokok sia rasa macam sia pun inda berapa suka especially kalau perempuan. Macam sia rasa ada yang tidak bagus pada perempuan itu .. Kira first impression saja bah...
Tapi kalau sudah kenal, dan kalau dia bagus sia tidak judge itu orang sudah. Itu hal dia lah inda mau jaga kesihatan. :lol: :lol:
Ini pendapat peribadi saja.. no offence ya.

http://www.sabahforum.com/forum/viewtopic.php?f=55&t=392

Salam Aliya...
Minggu ni saya kurang sihat ke sekolah kerana selsema dan keje bertimbun... Last week saya tangkap pelajar lelaki pelbagai bangsa kerana merokok dalam kawasan sekolah...2 india, 1 cina & 1 malay...
Tapi minggu ni hati saya sedih & menangis....semalam seorang ustazah menangkap 4 orang pelajar perempuan Melayu merokok di dalam surau...
aduh... sedih saya.. sebagai guru disiplin jiwa lebih tersiksa bila pelajar perempuan MEROKOK... dah le ditangkap kerana merokok lepas tu menipu pulak kata bapa keje di Ibu Pejabat Polis daerah.

http://pukullima.blogspot.com/2009/02/relief.html

1)hurm?
apsal kalu orang pompuan merokok...orang pandang serong..
kalu laki merokok..some says it macho la...ape la..
hurm... gender bias?
2)aku kalau nak seksi ke, minum ke, aku ok lagi...
tapi, kalau pompuan melayu merokok, hilang rasa hormat aku kat dia..
dan, aku sendiri pon tak isap rokok... wink.gif
--->kalo minum lagi xleh blah,bro
http://ittutor.net/forums/lofiversion/index.php/t23951.html

1)tak manis di pandang orang. katalah perangai dia memang baik tapi seorang perokok, orang lain akan memandang serong dan beranggapan negatif juga mengenai dia. lagipun merokok ni membahayakan kesihatan.. kepada perempuan..ianya boleh menjadi punca kepada "Breast Cancer" dan juga Cancer Rahim. elakkanlah merokok..banyak buruk tak ada baiknya.
2)pompan merokok? takde masalah bagi aku..
member2 pompan aku pon banyak isap rokok..
tapi pangai dorang ngn aku yg tak merokok ni sama je..
takdelah jahat mane..

http://www.melayu.com/sembang2/mesej.php?1.0000000181

diskriminasi jantina btol korang.
laki ke pompuan ke sama je.
duit derang, bior la.
asa; pompuan je xbole itu, xbole ini.
kalo laki? sumer normal, sumer ok.
laki ke pompuan ke sumer ade sbb masing2 nk isap rokok.
ako ex-smoker, so ako tau nape derang nk isap rokok.
ala, korang kalo lelaki smoker jumpe plak ngan aawek cun melecun yg smoker gak lebih2 lg isap rokok brand sama, xde de nk jeling2 bwat muke xske.
mate korang tu yg juling, ye la.. dlm ati da ckp "Jimat duit ako kalo dia jadi awek ako, bleh cutting rokok"
so, jgn diskriminasi pls.
sumer manusia yg sama tahap je.
---->ni forum remaja,so jawapan pun camni la:)
http://youthsays.com/answers/3012

Kalo komen dari aku, dulu memang aku tak suka perempuan yang merokok. Tak kisah la sape dorang. Aku bukan gender bias tapi they should know what & why they do it. Kat Arab pun haram merokok(kalo ikutkan,kat sini pun sama). Tapi sekarang mungkin tanggapan aku sedikit berubah. Mungkin aku boleh terima sebahagian daripada mereka, tapi still ada rasa kecewa. Asalkan dorang tak wat bende-bende teruk cam hubungan bebas & minum, rasanya boleh terima lagi. Tapi solat tu jangan la malas, kan? Tapi kalo takyah merokok kan bagus.
Nape aku post tajuk ni? Err...saje je.wink

17 comments:

  1. rmai je pompuan merokok...derang rase best kot...hu2..hilang seni seorng wanita...

    ReplyDelete
  2. tu la,seni yang tercalar.hehe.
    tapi kurang sikit nyamuk :)

    ReplyDelete
  3. aku ada sorg kwn kat tpt keje lama.. pakai tudung, tp merokok... merokok plak ngn those chinese.. rasa cam malu gak ngn diorg sbb perempuan melayu bertudung pun merokok gak.. but somehow i think because her circle of fren yg mmg isap rokok gak.. tp apa2 pun bg aku yg penting adalah kesihatan perlu dijaga.. kalo muda2 dah isap.. alamatnya.. mcm2 penyakit la tua nanti.. so bersedia la dgn insurans byk2..

    ReplyDelete
  4. takkan nak tunggu mengandung bru nak stop,kan.
    tu pun bole ke stop kalo tak start dari awal.
    hope sangat dorang yang baik2 tu berenti merokok,kalo yg jahat tu lantak la.

    ReplyDelete
  5. ala..kalo kat sarawak tu.,specially kat kuching.. ramai gila..
    pemandangan biasa kat bandar tu kalo popuan smoking.

    ReplyDelete
  6. owh,ye ke.
    maybe masyarakat kat sesetengah kawasan kat area semenanjung ni je yang sensitif hal ni.
    tapi kat kl pun,walopun ramai yg merokok,tak ramai yg wat la secara terang2.

    ReplyDelete
  7. pempuan smoking?? hodoh giler la..... x elok je org tengok.... huhuhu

    ReplyDelete
  8. perempuan = merokok?
    Tuhan bg dah lengkap.cuma sereberum n serebelum die x dapat proses maklumat betol.maka,dia buat.

    p/s :inche tajul,yeke saje post?haha=)

    ReplyDelete
  9. cik finger aishah, susah tul kan nak bagi dorg proses maklumat dengan betul.hehe.

    orang saje je la post pasal ni,xde kaitan pasal pape.gigit kang,hehe.

    ReplyDelete
  10. berterus terang adalah amalan mulia... lalalaala...

    **en.tajul ade berkenan kat pompuan smoking kew?? (^_^)

    ReplyDelete
  11. berterus terang...hmmm,i like.hehe.

    **mane ade la cik ieja ni,hihi.

    ReplyDelete
  12. Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami Telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?(Al-Ankabut:2)

    Pinjamkan kami kekuatan-Mu ya Allah sesungguhnya kami lemah untuk menghadapi ujian-Mu,kurniakan kami petunjuk-Mu sesungguhnya kami jahil.

    ReplyDelete
  13. saya harap sangat dorang yang merokok ni, terutama perempuan untuk berhenti satu hari nanti.

    ReplyDelete
  14. God’s Love Letters Compilation is the best balm

    ReplyDelete
  15. hopefully they read the "God's Love Letter".

    ReplyDelete